Starostwo Powiatowe w Ostrołęce

Kalendarz

Sobota 26 Maja 2018

Wyszukiwarka

Menu główne

Bannery

  • WSAP
  • Facebook
  • -
  • -

Szybkie linki

Treść strony

Powiatowy rzecznik konsumentów radzi: Zanim weźmiesz kredyt lub pożyczkę

Nagła potrzeba pozyskania środków finansowych sprawia, że część z nas działa szybko i bez zastanowienia. Do tych spraw należy jednak podchodzić z rozwagą, aby chronić siebie i swoje pieniądze. Szybka chwilówka bez wychodzenia z domu? Minimum formalności? Bez zaświadczeń o dochodach? Takie reklamy brzmią kusząco. Sugerują dużą oszczędność czasu a często także niskie koszty kredytu (pożyczki).

Zwykle najważniejszy jest pierwszy krok. Przed zaciągnięciem zobowiązania finansowego, dokładnie przeanalizujmy domowy budżet. Działania te pozwolą nam upewnić się, że stać nas na spłacanie zobowiązań oraz ocenić, jaką maksymalną ratę miesięczną będziemy w stanie spłacać. Następnie możemy przystąpić do poszukiwań najkorzystniejszej dla nas oferty. Warto przy tym kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:

  • nie decydujmy się na pierwszą ofertę, która wydaje się być atrakcyjna. Zapoznajmy się z ofertami konkurencji. Czytajmy także (a może przede wszystkim) informacje podawane drobnym drukiem. To co na początku wygląda zachęcająco, wcale takie być nie musi. Za niskimi odsetkami, mogą kryć się inne wysokie opłaty.
  • pośpiech jest naszym największym wrogiem i może okazać się bardzo kosztowny. Gdy w sklepie pojawi się nasz wymarzony produkt, w dodatku z możliwością wzięcia  na raty, myślmy racjonalnie, spokojnie. Inni kredytodawcy mogą oferować lepsze warunki, a kolejnego dnia może okazać się, iż zakup wcale nie był konieczny. Zwłaszcza teraz w okresie świąt jesteśmy bardziej podatni na wszelkie reklamy.
  • nie sugerujmy się tylko i wyłącznie wysokością miesięcznej raty. Wszelkie reklamy na produktach  „już za 50 zł miesięcznie” mogą okazać się mniej atrakcyjne, gdy przeliczymy wysokość rat przez okres ich spłaty. Będziemy jeszcze bardziej rozczarowani gdy okaże się np. iż okres spłaty wymarzonego telewizora jest dużo dłuższy, niż przewidywany okres jego użytkowania!
  • wysokość oprocentowania kredytu nie musi być jedynym kosztem. Pożyczkodawcy wymyślają różnego rodzaju opłaty, usługi dodatkowe oraz prowizje i obciążają nimi klientów. Czasem niezbędne okazuje się wykupienie polisy ubezpieczeniowej w celu zabezpieczenia kredytu. W przypadku spóźnień w spłacie rat, niektóre firmy naliczają wysokie kwoty za przypomnienia, np. 10 zł za monit telefoniczny, 25 zł za wysłanie listu wzywającego do zapłaty. Dlatego też kredyt nisko oprocentowany, tak naprawdę może nas bardzo dużo kosztować.
  • najlepszym wskaźnikiem dla porównania kredytów i pożyczek jest RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania). Powinniśmy wyszukiwać ofert, dla których ten wskaźnik jest najniższy. Obrazuje on całkowite koszty kredytu które ponosi konsument – zarówno odsetkowe, jak i pozaodsetkowe – w ujęciu procentowym w skali rocznej. Zgodnie z art. 7 ustawy o kredycie konsumenckim, kredytodawcy muszą informować konsumentów o RRSO. Ponadto powinni podać informację o stopie oprocentowania kredytu oraz całkowitą kwotę kredytu.

Warto pamiętać, iż Konsument ma prawo, bez podania przyczyny, do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy. Umowa o kredyt konsumencki, to umowa o kredyt w wysokości nie większej niż 255 550 zł (lub równowartość tej kwoty w walucie innej niż polska). Ograniczenie kwotowe nie ma zastosowania, przy kredycie niezabezpieczonym hipoteką, który jest przeznaczony na remont domu lub lokalu mieszkalnego (to również kredyt konsumencki).

Za umowę o kredyt konsumencki uważa się także:

  • umowę pożyczki,
  • umowę kredytu w rozumieniu przepisów prawa bankowego,
  • umowę o odroczeniu konsumentowi terminu spełnienia świadczenia pieniężnego, jeżeli konsument jest zobowiązany do poniesienia jakichkolwiek kosztów związanych z odroczeniem spełnienia świadczenia,
  • umowę o kredyt, w której kredytodawca zaciąga zobowiązanie wobec osoby trzeciej, a konsument zobowiązuje się do zwrotu kredytodawcy spełnionego świadczenia,
  • umowę o kredyt odnawialny.

Nie każda instytucja pożyczkowa jest nieuczciwa. Jednakże do kwestii finansowych należy podchodzić bardzo ostrożnie. Powinniśmy najpierw dokładnie zapoznać się z warunkami umowy. Robi to niewiele osób, głównie ze względu na jej objętość i niejasne sformułowania. Dlatego warto zabrać wzór umowy do domu i skonsultować go z kimś kto jest bardziej kompetentny w tej kwestii. Na czytanie umowy kredytowej ze zrozumieniem po spłaceniu kilku rat, lub przy pojawieniu się problemów jest już zwykle za późno. Wtedy można już tylko powiedzieć -  mądry Polak po szkodzie.

Bądźmy dociekliwi, czytajmy ze zrozumieniem, pytajmy o szczegóły, nie podejmujmy decyzji pod wpływem impulsu, mierzmy siły na zamiary - wtedy podejmiemy słuszną decyzję.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Marzena Święcicka

07-410 Ostrołęka
pl. gen. J. Bema 5, pok. 33
tel. (0-29) 764 28 15 wew. 154
e-mail: prk@powiatostrolecki.pl

  • data: 2018-01-05

wstecz

Nawigacja

Aktualności  / 

Wybór języka

Kalendarium



Zamówienia publiczne

dowiedz się więcej

Bannery

  • Togatus
  • kele
  • wrotamazowsza
  • -

Dane kontaktowe

Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
pl.gen. Józefa Bema 5
07-410 Ostrołęka
tel. +48 (29) 764 36 45
fax: +48 (29) 764 32 81
e-mail: promocja@powiatostrolecki.pl

Licznik odwiedzin

Jesteś 110923 osobą na stronie

Godziny otwarcia

Zapraszamy do naszej siedziby
w godzinach: 8:00 - 16:00
(od pn do pt)